25 Temmuz 2016 Pazartesi

Yaşa Göre Oyun&Oyuncak

  Sadeleşme çalışmalarım bazen yolunda bazen duraksayarak kimi zaman unutarak:) devam etmekte. Buradan "Sadeleşme Bölüm 1: Oyuncak Rotasyonu" nasıl ve neler yapıyorum kısmını okuyabilirsiniz.
  Şekerim oyun/oyuncak mevzuna iyice daldım ben.Elime geçeni okuyorum,araştırıyorum.Şimdi yanlış yaptıklarımı düzeltmeye çalışıyorum, tabi yine kendi düzenimize ve yaşam tarzımıza göre.Ama bu yaşa kadar böyle büyümüşüz alışkanlıklar cart diye bırakılamıyor.En azından bir farkındalık hali bile yeterli ha gayret Giz modundayım..
 Öncelikle illa "yaşına göre oyuncak" diye bir kavram bana çokta mantıklı gelmiyor.Çocuklar gelişim düzeyinin üstünde bir oyuncak ile oynayabilir pek tabi ama oyuncağın amaçladığı oyunu hakkıyla oynamasını beklemek çocuğa haksızlık olur.Gelişiminden fazla şeyler beklemek çocukları yorabiliyor.Yaniii çocuk oynayabilir ama evebeyn "ama burası şu işe yarıyor,onunla böyle oynanmaz" gibi komutlar ile çocuğu boğmaz ise! Çocuğa oyun oynamayı öğretmek bizim işimiz değil! 
Hatırlayın bir eskiden radyodan falan araba yapan çocuklar vardı, bu onların yaşına uygunmuydu ki? Kardeşim sadece meraktan müzik setini sökmüştü, parçalarıyla başka birşeyler yapmıştı:) Şimdi pek duymuyorum böyle şeyler.
  Tabiki çok karmaşık ve büyük yaş grubuna göre olan oyuncakları bu genellemenin dışında tutuyorum.Zaten her aile az çok çocuğunun neyi becerebileceğini ve ilgi alanını bilir, ona göre alışveriş yapar.Doğum gününde İceoğlana +6 yaş yazan bir oyuncak hediye gelmişti.Oğlum yapamadığı bu oyunda inanılmaz hırslandı ve bir daha o oyunu oynamak istemedi.Öğrendim ki çok karmaşık oyuncaklarda çocukların özgüvenini azaltabiliyormuş.. Böyle oyuncakları ve daha erken dönem oyuncaklarını kaldırdım.Şimdiye kadar nasıl düzenlememişim bilmiyorum.
  Minnakımın sevdiği tarz oyuncaklar genelde +3 yaş ibareli ve 18 aylık olduğundan beri onlarla oynamayı seviyor.Belki biraz maliyetli oldu fakat verdiğimiz paraya değdiğini düşünüyorum çünkü onları çook seviyor ayrıca çok sağlam ve güzeller.Bu oyuncaklar ile kendi kendine oyun kurabiliyor.
  Sosyalleşmesini engelleyecek oyunlardan ise uzak tutmaya çalışıyoruz.Arada tabletten lego duplo ve benzeri birkaç oyunu (kontrolümüzde) oynamasına izin veriyoruz.Yaşıtlarının zombi kovaladığı oyunları görünce içim ürperiyor yahu.Ben çocuğumun içinde savaş ve silah olan oyunlar yada görseller görmesini istemiyorum.Herhangi bir canlının yok edilmesi üzerine kurulu bir oyun,çocukta zamanla bunun normal olduğunu düşünmesine ve çevresine saldırgan bir tutum göstermesine sebep olur.
  Bu aralar yaşına uygun olarak daha çok fiziksel aktivitelerin ağırlıkta olduğu oyunlar oynuyor.Özellikle tırmanma merakı var.
  Eskilerden klasik deve cüce,önünde arkasında,ip atlama,basketbol,saklambaç gibi oyunlara da devam.Taklit oyunları çoğaldı ve konuşmasına faydası çok oldu.Hayvanları taklit edip,karakterine bürünüyor.Doktorum ben kontrol edebilirim diye koşup bebekleri ambulansa tıkıyor:) Diş doktoru olmak favorisi yalnız.Böylelikle meslekleride anlamaya başladı biraz.Polis,itfaiye,pilot,öğretmen,pizzacı olabiliyor ve bunları izlemek için bilet istiyor "bılı bılı vermeden yok".Bılı bılı para cınım evet el kadar çocum gösteriyi ücretli veriyor:))) Daha önce anlatmıştım para konusunu "çocuk ve para" etiketinden bulabilirsiniz.
  Artık evimizde birde muhabbet kuşumuz var onun için bir hoşgeldin yazısı hazırlarız:) "Mimi" nin peşinde baya vakit geçiriyor.Suyunu ve yemini yenilemem gerektiğini hatırlatıyor."üffff kaka yapmış çabuk silelim" diye peşinde dolaşıyor.Evcil bir hayvan güzel değişikliklere yol açtı.Tabi mimi bizden ne kadar memnun o tartışılır:D 
  Yaşından beklendiği şekilde kağıt kesme yada kule dizmede pek iyi değil hatta istemiyor bile bende zorlamıyorum.Mutfakta sorumlulukları biraz arttı etrafı batırmadan mikseri kullanabiliyor,çorbasının içine neler koyulacağını tarif ediyor.Şimdilik aklıma gelenler bunlar.Yani hala masa başı etkinlikler ile değil günlük hayattan işler ile devam ediyoruz.


Ps: Daha önce bahsettiğim için oyuncaklarda cinsiyet ayrımı gözetmediğimi tekrar tekrar belirtme ihtiyacı duymadım.Her türden ve renkten araba,bebek,mutfak aleti,ütü,deney seti ile oynuyor.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder