28 Aralık 2014 Pazar

Oyun Bebeğim

  0-3 yaş öğrenme kapasitesinin hızla arttığı dönemdir ve özel olarak desteklemek önemlidir.Bu yaş grubu için hayat oyundan ibaret.Aynı zamanda oyun onların kendini ifade etme biçimidir.
  Ee artık yaşına gelmiş bir bebekle hayat daha hızlı,bol koşturmacalı,heyecanlı ve yorucu.Ordan oraya zıplayan,bir anda tv ünitesine tırmanan,çekmeceleri yerlere boca eden,biten bulaşık makinasını yeniden çalıştıran,bulduğu her düğmeye basan,enerjisi tükenmeyen bir bebeğim var.O artık tam bir "oyun bebeği" oldu.Onun gelişimini desteklemek için yaptıklarımdan bahsedicem.
  Ama unutulmaması gereken en önemli şey sizin ona sunacağınız şeylere çocuğunuzun açık olması,öğrenmek istemesidir.Her çocuğun gelişimi,merakları ve öğrenme hızı farklıdır.Başka çocuklar ile asla kıyaslamamalı.(Bu konuyla ilgili birkaç yazı okudum sonra bahsedicem.)
  Ben ilk zamanlar şekilleri kutuya atarken hep hatalarını düzeltip doğru boşluklara atsın diye uğraşıyordum.Oğlumda hemen ilgisini yitirip oyundan kaçıyordu.Bir iki günümü aldı hatamı anlamak,onun yanlışını düzeltmeme kızıyordu.Şimdi onun keşfetmesine imkan verdiğimde uzun süre ve eğlenerek oynuyoruz.Oyunları onun yönlendirmesini teşvik ediyorum,kendine güvenmesi için onu serbest bırakıyorum.Tabiki gözlem altında serbestlik:)
  Benim küçük tazmanya canavarımın bu aralar en sevdiği şeyler çorap çekmecesini boşaltmak,kirli sepetini dağıtmak,elektrik süpürgesini kullanmaya çalışmak,dans etmek..Toplamaya ise hiiiç yanaşmıyor.Ama çamaşır asarken sepetten "all annii ıhhh-ıhh" diye bana çamaşırları uzatıyor:)İkeadan bir çadır ve tünelini aldık içinde gidip tek başına oturuyor,yakalamaca yada saklambaç oynuyoruz.Artık salonda bize yer kalmadı zaten.
Etrafında duyduğu,gördüğü herşeyi anlatıyorum,sürekli konuşuyoruz."Teşekkür ederim" ve "lütfen" kelimelerini cömertçe kullanıyorum.Ağaç yaşken eğilir şekerim şimdi öğrenmezse büyüyünce hiiiç önemsemez.Bunlar sonradan kazanılan alışkanlıklar değil bence.
  Şimdiii çocuklar ile ilgili aktiviteler bir kaç kola ayrılmış,"dil gelişimi","bilişsel beceri","sosyal gelişim","ince/kaba motor gelişimi" gibi.Öyle karmaşık şeylerde değil oldukça basit.
  "Bu kim?,"anne nerde?" gibi sorular soruyorum,isimlerimizi,mesleklerimizi anlatıyorum.Bu "dil gelişimi" için iyiymiş.
Kitapları çok erken almışım henüz ilgisini çekmeye başladı.Sayfaları çevirip anlatmamı istiyor ve en çok hoşuna giden yeri sürekli tekrar ettiriyor.Tencere,tava ve kapakları..aman allahım o nasıl bir gürültü ve o nasıl bir mutluluk:)Yemekler yapıp bize tattırıyor,başka kaplara içiçe koyuyor.Farklı nesneler ile vurup çıkan sesleri dinliyor.Bunlarda "ince motor gelişimine" örnek gösterilebilir.Bu gelişimi destekleyen oyuncaklarımızdanda evde bolca var.
4-5 oyuncağı aramıza alıyorum ve adlarını söyleyip bana vermesini istiyorum,bu oyunu onu sıkmadan farklı zamanlarda sıkça tekrar ederek oynuyoruz.Buda "bilişsel beceri" oyunumuz.
  Ben bu aralar gündüz etkinliklerimizi çeşitlendirmeye çalışıyorum,mümkün oldukça dışarı çıkarıyorum,yaşıtı çocuklarla bir araya getirmeye çalışıyorum(yalnız kendi yaşıtları ilgisini çekmiyor büyük çocuklarla oynamak istiyor).Şimdilerde fiziksel gelişimine katkıda bulunacak hemde enerjisini boşaltıcağı bir bebek spor merkezi araştırıyorum..

2 yorum:

  1. Varsa gymboree ;) Siddetle onerirrim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olmazmııı:) yeni bir yer bulduk aynı zamanda evebeyn akademisi hemde bolca özel etkinlikler ve seminerler oluyormuş,bi bakıcaz bakalım.Evde tutulabilecek gibi değil zaten..

      Sil