22 Eylül 2014 Pazartesi

6-12 ay Arası Oyun Önerilerimiz

  Sizinde bebeğiniz bu yaş aralığındaysa, hayatının "oyun"dan ibaret olduğunu anlatmama gerek yoktur:)
  Bu dönem bebeleri,dış dünyadaki yeni şeyleri keşfetmeye başlarlar.Dokunma duyusu,kavrama yeteneği ve el becerileri gelişir.Bizlerde mümkün olduğunca onların sosyal,fiziksel ve bilişsel becerilerini geliştirmeye yönelik aktiviteler hazırlamalıyız.Sosyal ortamlara girmek,kendi yaşıtı bebeklerle zaman geçirmesini sağlamakta önemli.
  6-12 ay dönemi veletleriyle,imkanlar el verdikçe ev dışında vakit geçirilmeli,mümkünse yaşıtı çocuklardan oluşan oyun gruplarına,spor merkezlerine,yüzmeye,parka yuvarlanabileceği çimlerin üzerine götürmeli.
  İce oğlan şuan "ayaklanma" döneminde.Bir yerlere tutunup kendini kaldırıyor,yukarılara uzanmak istiyor.Bunlar bile küçük kas becerilerini geliştiriyor.Gözetim dahilinde serbest bırakıyorum.Kalkıyor,düşüyor,ayakta durmaya çalışıyor,döküp saçıyor.Düştüğünde (annem gibi) onu panikletip dahada korkmasını sağlıyacak şekilde bağırıp yanına koşmuyorum.Genelde canı yanmadığı sürece müdahale etmiyorum.Tabiki içim gidiyor,gözlerim doluyor ama her düştüğünde,bir şeyi beceremediğinde mızmız mıyıklayan,anniii diye ağlayan bir çocuk istemiyorum.Kendi başına birşeyleri becerebiliyor olması onu mutluda ediyor farkındayım.Hedeflediği nesneye ulaşınca elindekiyle bana dönüp gülüyor ve alkış yapıyor:)Bende başardın aferin diyip destekliyorum.Çekmeceleri boşaltıyor,döküyor,kurcalıyor,tencereleri sürüklüyor..ohooo tam bir kaos.Çünküü yasak yok!Kesici ve delici olmayan herşeyi kaldırdık.Onun dışında istediği herşeye dokunuyor,kağıtları parçalıyor,oyuncakları evin dört bir yanına taşıyor..hiçbiri yasak değil!Onu asla sınırlamıyoruz.Bu çoğu kişi için bir sorun biliyorum ama uyuduğunda etrafı 10dk toparlamakta zor değil.Çocuğumun merakını tatmin etmesindense hiç önemli değil.

Biz ice oğlan ile neler yapıyoruz anlatayım..
  Ayna karşısında oturuyoruz,yüzünü tanıması lazım,uzuvlarımızı tanıtıyorum.Evde yaptığım işleri ona sürekli anlatıyorum.Müzik dinletiyor,ritme ayak uydurup dans ettiriyorum..Büyük bir kabın içine top koyup yuvarlıyorum.Elinede çeşitli renk ve dokularda top verip bana doğru atmasını istiyorum.Küpleri,renkli blokları üst üste diziyorum şuan için o sadece bozmaktan hoşlanıyor.Alt-üst kavramını öğrenmemekte ısrarlı:) Battaniyesinin altına oyuncağını saklıyor ve bulmasını bekliyorum ve altındaa diye sesleniyorum.Buna yeni başladık şuan oda eline geçeni sağasola saklıyor:) Sevdiği oyuncağı sepete atıyorum,kurcalıyor,içindekileri çıkartıyor,söyleniyor ama bulunca çığlık atıp el çırpıyor.
  Plastik pet şişelerin içine yada benim gibi artık işime yaramayan süt sağma kaplarına;pirinç,nohut gibi,salladığında değişik sesler çıkarıcak şeyler koyup eline verin.Sallayıp duruyor ve ikisindende farklı ses geldiğinin farkında,pirinçli olanı daha çok sevdi.Ritim oluşturmaya çalışıyor sıpam.
  Çıngıraklar,salıncak,top havuzu yada envai çeşit oyuncak onu bir cep telefonu,kumanda yada su şişesi kadar tatmin etmiyor.Bu genelde herkesin sorunu.Bizde telefonlarımızdan uzak dursun ama kendinide tatmin etsin diyerek bir çözüm bulduk.Salona kocaa bir çarşaf seriyoruz.Üzerine içiçe giren saklama kapları,tahta kaşık,ahşap havan,tencere,metal kutu,renkli toplar,haşır huşur ses çıkaran yumuşak kağıtlar(kağıt kesiği en kötü bişiydir bu yüzden kıyafetlerin sarıldığı yumuşak dokulu kağıtlardan yada ambalaj kağıtlarından kullanıyorum) ve pet şişe koyuyorum.Ve uzaktan,güvenli mesafeden izlemeye başlıyorum.Al sana serbest zaman anne kişisi ama telefonla oynamak için değil! Onu izlerken yapabilecek ufak tefek işler,dinlenmek yada belki bir çay molası için bu zaman.
Küçük haylaz vurucak,sesler çıktıkça hoşuna gidicek,sizin başınız ağrıyacak.Mıncıklayıcak,kağıtları parçalıcak,dişliyicek,koklayacak,seslerini dinleyicek.Bu oyun dokunma duyusu,duyma,el becerisi,kavrama yeteneği,sebep-sonuç ilişkisini öğrenmesi açısından önemli.
  Banyoda suda yüzen ve suyun altında kalan oyuncakları var.Yıkarken onlarlada oynaması için zaman veriyoruz.Suda daha çok yoruluyorlar:) 7/24 aktif bebeği yormanın en eğlenceli yolu.
  Tabiki benim haylaz oğlum boş bulduğu bir anda salondan bir telaş emekleyip kendini ayakkabılığın yanına atıyor yada mutfağa girip ordaki poşetleri,rafları dökmek istiyor.
   Bu dönemdeki en önemli şey annenin yaratıcılığı,sabrı ve enerjisi..Sizde bu tarz basit oyunlar ile miniğinizin becerilerini geliştirmesine katkı sağlayabilirsiniz..
  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder